Šalta ir slidu. Pastarasis variantas kur kas pavojingesnis. Turime Jums klausimą? Ar (jau) esate paslydęs ir kritęs šią žiemą? Kai kas iš Jūsų atsakys teigiamai. Na, jei kritote, labai viliamės, kad nieko rimčiau nenutiko, šen bei ten po mėlynę ir tiek.
Kritimų statistika nedžiugina: remiantis PSO (Pasaulinė sveikatos organizacija) duomenimis iki 35% žmonių, 65 metų amžiaus ir vyresnių, šiais metais kris ir pasekmės bus liūdnos: 10-15% žmonių dėl šios priežasties kreipsis į Skubiosios pagalbos skyrių. O daugiau nei 50% atsiguls į ligoninę dėl patirtos traumos ar traumų.

Reklama

Dažna vyresnio amžiaus žmonių kritimo pasekmė – šlaunikaulio lūžis, galvos smegenų traumos, lūžusios rankos. Šios priežastys ypač pablogina gyvenimo kokybę, nes:

  • sumažėja žmogaus mobilumas;
  • sumažėja žmogaus savarankiškumas;
  • žmogus pasimeta;
  • dėl to gali išsivystyti depresija.

Kaip galima sumažinti iki minimumo kritimo galimybę? Patarimus norėčiau išskirti dvi kategorijas:

  1. Buvimas sveikesniu;
  2. Saugi aplinka.

1-oji KATEGORIJA

Remiantis NIH (National Institute of Aging, Jungtinių Valstijų nacionalinis senėjimo institutas)  gairėmis, galima išlikti sveikesniam, tokiu būdu sumažinant kritimo riziką:

1. DAUGIAU JUDĖJIMO

Mankšta ir pratimai gali padėti stiprinti Jūsų raumenyną, kūno sąnarių lankstumą. Tad, jei pajutote, kad slystate, greičiau galite į tai sureaguoti ir išvengti kritimo. Be to, reguliari mankšta yra viena iš osteoporozės prevencijos priemonių.

2. STIPRINKITE KAULUS

Ar teko girdėti apie vitamino D įtaką organizmui? Nepamirškite ir kalcio. Šie elementai stiprina kaulus, tad turėdami tvirtesnius kaulus galite išvengti kaulų lūžių.
Pasikonsultuokite su savo šeimos gydytoju dėl vitamino D ir kalcio papildų vartojimo.

Atminkite, kad rūkymas, intensyvus alkoholio vartojimas taip pat kenkia kaulams ir gali juos retinti.

3. APSAUGOKITE SAVO ŠLAUNIKAULIUS

Dažna vyresnio amžiaus žmonių trauma kritus yra šlaunikaulio lūžis ir šios traumos pasekmės neretai būna mirtinos. Būtina saugoti save. O kaip tai galima padaryti? Naudokite šlaunikaulių apsaugas.

Kritimo apsauga šlaunikauliams

Tai tikrai nėra naujiena, tačiau gana retai apie tai kalbama. Juos galima užsidėti ant apatinių. O šonuose, tiksliau ties didžiaisiais šlaunikaulio gumburais yra speciali, išgaubta apsauga. Tokiu atveju, jei krisite, ši apsauga išskaidys energiją ir kaulas išliks sveikas.

4. ATSAKINGAI VARTOKITE JUMS PASKIRTUS VAISTUS

Deja, kuo daugiau vartojate vaistų, tuo didesnė tikimybė, kad galite skaudžiai griūti. Vaistai gali sukelti apsvaigimą, mieguistumą, sutrikusią orientaciją. Dėl šių priežasčių labai padidėja kritimo ir traumos galimybė.
Pasikonsultuokite su savo šeimos gydytoju dėl vartojamų vaistų, gal yra galimybė juos pakeisti kitais, kurie sukelia mažiau šalutinių poveikių.

5.  MIEGAS

Miegas – tai mūsų organizmo „techninis servisas“. Miego metu ilsisi smegenys, atsipalaiduoja raumenys. Organizmas „taisosi“. Kokybiškas miegas įtakoja reakciją ir suvokimą, tad, jei blogai miegojote, būsite pavargęs. Būtinai raskite laiko pailsėti. Jei tik galite, nusnūskite. Geras miegas gali padėti išlikti budriam dieną. Miegas gydo.

6.  ALKOHOLIO VARTOJIMAS

Niekam ne naujiena, kad alkoholio vartojimas įtakoja  ir iškreipia realybės suvokimą, kūno judesius, kalbą ir kitus dalykus. Neblaiviam žmogui n kartų padidėja kritimo ir traumos rizika. Mažinkite išgeriamo alkoholio kiekį. O, jei taip jau nutiko, kad padauginote, geriau likite namie, neikite ir jokiu būdu pats nevairuokite!

2-oji KATEGORIJA

Kritimas – tai iš daugelio rizikos faktorių sudarytas nelaimės receptas.  Kai kurių faktorių pakeisti negalima, pvz., senėjimo, bet galima pakeisti kitus dalykus ir išvengti nelaimės.

7. AVALYNĖ

Dažnam buvo užduotas klausimas „Kaip Jūs nukritote?“ ir dažnas atsakė, kad buvo labai slidu. Saugi ir patogi avalinė yra pats pirmas būdas išvengti kritimo. Dėvėkite saugią, patogią ir neslidžiu padu avalynę, štai keletas pavyzdžių:

TAIP PAT SKAITYKITE:  7 PROGRAMĖLĖS, KURIOS GALI BŪTI JŪSŲ PAGALBININKU

*Dėvint namie

Kritimas. Kritimų.

*Dėvint lauke žiemą

Antpadžiai, apsaugantys nuo slidimo. Patarimai, kaip nenukristi

Avalynė turėtų būti saugi ir patogi. Egzistuoja begalė modelių ir tipų. Jų yra pigių, brangių, spalvotų ir t.t. Visada galite pasikonsultuoti su pardavėjais. Idealiu atveju ieškokite avalynės tokiu padu, kuris atitinka asmens saugos standartą EN ISO 20345:2011. Tai reiškia, kad avint tokiais batais, Jūs galite išlikti saugus ir nepaslysti užlipęs ant skysčių, riebalų ir kitų slidžių paviršių.

 

8. APSITVARKYKITE NAMIE

Tiesiog prisėskite minutėlei ir apsižvalgykite. Tikrai rasite namuose, ką galima išmesti, padėti į kitą vietą tam, kad neužkliūtumėte. Aštrūs kampai, labai žemai kabantys šviestuvai, nestabilios kedės, o gal labai aukšti slenksčiai …
Be to, nerekomenduotina namie tiesti kilimus. Jie renka dulkes, už jų kraštų galima rimtai užkliūti, o ir kilimų mada jau praeitis. 

9. SAUGI VONIA, DUŠAS IR TUALETAS

Labai daug žmonių susižaloja krisdami savo vonioje ar duše. Šlapi, slidūs paviršiai ir karštis – tai receptas nelaimei. Naudokite neslidžius kilimėlius. Prisukite tvirtus ir neslidžiu paviršiumi ranktūrius į sienas. O, jei sunku įlipti į vonią – naudokite vonios suoliukus, kurie turi tvirtai laikytis ant vonios kraštų.

Saugi vonia ir dušas. Patarimai, saugi aplinka

PAPILDOMAS PATARIMAS

Egzistuoja vonios, į kurias nereikia lipti, o galima įeiti, atsidarius dureles. Tai puiki alternatyva tiems, kam turi ribotus klubo sąnario judesius (pvz., po klubo sąnario endoprotezavimo operacijos)

Saugi vonia

9. NUVALYKITE LAIPTUS

Sniegas, ledas … Kiek daug priežasčių paslysti ir nukristi. Jei gyvenate savo name, tai ypač aktualu, kadangi tenka patiems pasirūpinti sniego tvarkymu.
Taigi, reguliariai nuvalykite sniegą nuo takų, nuo laiptų. Pabarstykite, kad ir smėliu ar kitu mišiniu, kuris neleis paslysti ir tirpins ledą.

10. NENEŠKITE DAUG SUNKIŲ DAIKTŲ

Nešamų daiktų svoris gali Jus išbalansuoti. Galite pakrypti ir paslysti. Jei yra galimybė, naudokite kuprinę nešti daiktams, o ne maišus. Tokiu būdu galėsite įsikibti, jei kristumėte.   

Šiais laikais populiarėja maisto užsakymo į namus paslaugos. Tad, jei oras tikrai blogas, sninga ar net pūga, o gal ir stipriai lyja, kodėl neužsisakius maisto į namus?

11. NESKUBĖKITE

Daug specialistų sako, kad nereikia skubėti, o žiemą tai yra ypač svarbu. Neskubėkite. Pavargote? Sustokite minutėlei ir pailsėkite.

12. NAUDOKITE PAGALBĄ

Šlubuojate? O gal sunku išlaikyti kūno balansą? Kodėl nepasinaudojus techninės pagalbos priemonėmis? Vaikščiojimo lazdelės ar vaikštynė – tai puikios pagalbinės priemonės, kurios jums padės jaustis saugiau.

Galioja tam tikros taisyklės, pagal kurias yra pritaikomos techninės pagalbos priemonės, tad nepirkite patys, o pasikonsultuokite su ergoterapeutais dėl techninės pagalbos priemonių parinkimo ir pritaikymo.

PAPILDOMAS PATARIMAS:

Dabar žiema ir yra labai slidu, tad, jei naudojate vaikščiojimo lazdelę, būtinai įsigykite neslidų antgalį jai. Jų galima įsigyti dažnoje ortopedijos prekių parduotuvėje arba atsisiųsti internetu.

Patarimai. Griuvimo prevencija.

13. NEBIJOKITE

Baimė nukristi gali būti priežastimi, kad tikrai nugriūsite. Nugalėkite baimę: pradėkite nuo mažų dalykų, pvz., namie atsistokite ir atsisėskite bent po kelis kartus. Atliekant vis daugiau tokių paprastų pratimų, pajusite, kad ne taip jau ir baisu pačiam atsisėsti, išlipti iš vonios ir pan.
Kai pasijausite tvirčiau, paprašykite artimųjų pagalbos ir su jais išeikite į lauką pasivaikščioti. Pamatysite, kad atsiras daugiau jėgų, noro ir motyvacijos.

Reklama